Wielen balanceren bij een trillende aanhangwagen
Het komt in de praktijk niet vaak voor, heel maar af en toe horen wij van klanten dat hun (nieuwe) aanhangwagen trilt achter de auto. Vaak denkt men dan gelijk dat de wielen gebalanceerd moeten worden, maar dit hoeft niet het geval te zijn. Aanhangwagen wielen worden, in tegenstelling tot autowielen, standaard nooit gebalanceerd omdat dit bij de in Nederland gangbare gebruikssnelheden niet nodig zou moeten zijn.
Wielen van een aanhanger worden dus af fabriek standaard niet gebalanceerd. Dit komt omdat aanhangwagens in de meeste landen niet sneller mogen dan 90 km/uur en het balanceren van wielen heeft meestal pas voordelen bij snelheden boven de 90 km/uur.
Wat te doen bij een trillende aanhanger?
Hebt u een nieuwe aanhanger die trilt achter uw auto? U zou dan als eerste de bandenspanning van alle banden kunnen controleren. Als die goed is, en de aanhanger trilt ook bij lagere snelheden? Dan kunt u het beste contact met ons opnemen. Wij wisselen in dit soort gevallen vrijwel altijd onder garantie het trillende wiel direct om voor een nieuw exemplaar en daarmee is het euvel 9 van de 10 keer ook weg.
Als uw aanhangwagen alleen trilt bij hogere snelheden zou uitbalanceren kunnen helpen. Hiervoor kunt u bij de meeste bandenspecialisten terecht. Die vragen vaak rond de 10-15 euro per band voor het balanceren.
Heeft u een bestaande aanhanger die ineens begint met trillen? Ook dan is de eerste stap 1 het controleren van de bandenspanning. Als de bandenspanning goed is kunt u de velg en band controleren op beschadigingen en het loopvlak van de band op ongelijke slijtage. Een wiel of band kan beschadigd geraakt zijn door bijvoorbeeld een stoeprand of een kuil in het wegdek.
Als dit allemaal ook goed is, kunt u nog controleren of het wiel soepel draait en of er niet ergens speling op zit. Mocht dat allemaal goed zijn, en het trillen doet zich alleen voor bij hogere snelheden, dan kan u de wielen laten uitbalanceren. Dit zal dan meestal het tril probleem stoppen. Wanneer ook balanceren niet helpt zult u toch uw aanhanger voor reparatie moeten wegbrengen.
Ook de belading van een aanhangwagen heeft een enorme invloed op het rijgedrag van de wagen. Een verkeerde wijze van beladen heeft een direct negatief effect op het rijgedrag, waardoor een trilling in de wagen versterkt kan worden.
Wanneer moet u de wielen van een aanhangwagen balanceren?
Uiteraard mag u de wielen van uw aanhangwagen altijd laten uitbalanceren als u dat fijner vind rijden. Meer dan 90% van de aanhangwagenrijders zal dat echter niet nodig vinden.
Voorbeelden waarbij het wel zinvol kan zijn.
Het kan aan te raden zijn in het geval u bijvoorbeeld veel kilometers op de snelweg aflegt. Ook zijn er landen waar, soms onder voorwaarden, harder met een aanhangwagen gereden mag worden dan 90 km/uur. In Duitsland mag dat met een Tempo 100 verklaring. In dat soort gevallen kan het ook zinvol zijn om de wielen te laten balanceren. Houdt u er echter rekening mee dat aanhangwagenbanden ook een snelheidsbeperking kunnen hebben, of dat die landen eisen kunnen stellen aan de technische voorzieningen zoals bijvoorbeeld schokbrekers of een slingerkoppeling.